divendres, 21 de juliol del 2023

DOCUMENTAL: "George Michael: Portrait of an Artist" (2023)

Alerta (spoiler alert)! Puc estar revelant detalls que malmetin el gaudi de l'obra... o no.

FITXA: https://www.imdb.com/title/tt13650206/

DURADA: 94 minuts (Crèdits: 2 minuts).

PUNTUACIÓ SUBJECTIVA: 68 (sobre 100).

MILLOR:
- El reconeixement de l'artista com a filantrop anònim i l'explicació de gent com el Chris Porter o en Johnny Douglas del procés creatiu del músic.

PITJOR:
- La manca d'identificació d'alguns clips, com l'inicial, pertanyent a una entrevista de 1998 concedida a Much Music, en el que la celebritat llegeix un fragment del seu llibre, publicat en 1990, "George Michael: Bare", escrit en col·laboració amb el Tony Parsons.

NOTES:

1. Els títols dels capítols són "Part 1 - Wham/Everything has been figured out, except how to live./ Jean-Paul Sartre", "Part 2 - Careless Whisper/The true function of a writer is to produce a masterpiece and no other task is of any consequence./Cyril Connolly", "Part 3 - Faith/There are only two tragedies in life: One is not getting what one wants and the other is getting it./Oscar Wilde", "Part 4 - Prejudice/Fame is a series of misunderstandings surrounding a name./Joni Mitchell", "Part 5 - Anselmo/There is only one happiness in life: To love and be loved./George Sand", "Part 6 - Music Business/Freedom has never been free./Medgar Evers", "Part 7 - Older/What is art after all but a protest against the horrible inclemency of life./Aldous Huxley", "Part 8 - Out/Getting caught is the mother of invention./Robert Byrne", "Part 9 - Patience/It's discouraging to think how many people are shocked by honesty but so few by deceit./Noel Coward", "Part 10 - Amazing/Art is coming face to face with yourself./Jackson Pollock", "Part 11 - Symphonica/You use a glass mirror to see your face but you use works of art to see your soul./George Bernard Shaw" i "Part 12 - Legacy/Existence is a series of footnotes to a vast obscure unfinished masterpiece./Vladimir Nabokov".
2. En Simon Robert Napier-Bell, el director, juntament amb el Gordon "Jazz" Summers, durant la primera meitat dels 80s, va fer de mànager dels Wham!, el grup en el que va començar al seva carrera musical el protagonista; en 2005, va publicar unes memòries, "I'm Coming To Take You To Lunch", que expliquen les negociacions que van possibilitar dur la formació britànica a actuar a la Xina, esdevenint la primera occidental en fer-ho.
3. Originalment, havia d'anomenar-se "The Artist versus the Music Business versus Himself".

COMENTARI: Diu, el director, que comptava amb molt de material a l'abast però que volia limitar-ho, tot plegat, als 90 minuts. Decisió encertada. I, encara, m'ha semblat massa llarg, l'assumpte. El Simon Napier-Bell, declarat homosexual, també, comentà que, en certa manera, es tractava d'una carta d'amor al cantant. I, com a tal, no tinc res a contestar; correcta, personal. La qüestió és que, abans de mirar-me la seva obra, hauria sostingut que, fora de "Wake Me Up Before You Go-Go" https://en.wikipedia.org/wiki/Wake_Me_Up_Before_You_Go-Go, "Careless Whisper" https://en.wikipedia.org/wiki/Careless_Whisper i "Last Christmas" https://en.wikipedia.org/wiki/Last_Christmas, poca cosa més quedava per celebrar, de l'intèrpret. Ara, havent-la vist, roman en mi la impressió que la rellevància de la figura rau més en l'impacte com a icona gai que en el seu llegat musical. Reconec que el paio em feia ràbia, en els seus inicis, perquè... Bàsicament, per enveja, perquè enamorava les noies amb la seva fila. Anys més tard, fins i tot, el vaig arribar a trobar singular, quan se'n reia d'ell mateix, com en el vídeo de "Shoot the Dog" https://youtu.be/ABhZQ_VRbsQ. Per cert, en el moment en el que s'introdueix el tema de la SIDA, es mostra una llista de personatges associats a la malaltia. I es fiquen en el mateix sac en Rock Hudson, la Gia Marie Carangi, el Paul-Michel Foucault, el Władziu Valentino Liberace, la Bettina Louise Lutz, el Ryan Wayne White, l'Isaac Iúdovitx Asimov i l'Anthony Perkins. No sé; la malaltia serà la mateixa però les circumstàncies, no. Matusser.

EN UN MOT: Record.

PAÍS:           GRAN BRETANYA.
INTERÈS:        BÉ.
RITME:          REGULAR.
ELABORACIÓ:     BÉ.
TÈCNICA:        BÉ.
DENSITAT:       BÉ.
ORIGINALITAT:   MALAMENT.
INTÈRPRETS:     NO APLICA.
COMPRENSIÓ:     BÉ.


Perdoneu per la meva ignorància!