dissabte, 12 de febrer del 2022

TEATRE: "L'art de la comèdia d'Eduardo De Filippo - Lluís Homar i Toboso - Joan Carreras/Lluís Homar/Lluís Villanueva/Roger Casamajor" (2015)

Alerta (spoiler alert)! Puc estar revelant detalls que malmetin el gaudi de l'obra... o no.

FITXA: https://www.imdb.com/title/tt4853228/

DURADA: 129 minuts (Crèdits: 1 minut).

PUNTUACIÓ SUBJECTIVA: 86 (sobre 100).

MILLOR:
- La intervenció del metge, en Quinto Bassetti, encarnat pel Roger Casamajor i Esteban.

PITJOR:
- El segment de la professora Lucia Petrella que fa la Mar Ulldemolins; no per l'actriu, per l'excusa.

NOTES:
1. La traducció de la font, el text de l'Eduardo De Filippo escrit el 1964, "L'arte della commedia", va fer-la en Xavier Albertí.
2. La producció de l'obra va rebre un seguiment que quedà reflexat en la sèrie de 12 capítols de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, "Teatral", disponible al portal de la televisió pública catalana, https://www.ccma.cat/tv3/teatral/; la representació de la peça https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/teatral/lart-de-la-comedia-capitol-1/video/5538388/ s'ofereix en el capítol darrer del programa esmentat.
3. El muntatge va estar en cartell des del 12 de febrer al 12 d'abril del 2015 a la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya.

COMENTARI: Sense saber a què m'enfrontava, m'he mirat el començament (els primers 10 minuts, bàsicament) amb força recel i m'he temut un plany sectorial de dues hores difícil d'empassar. He estat temptat d'engegar-lo. De qualsevol manera, m'ha semblat que l'austeritat de l'escenari tampoc augurava cap gran espectacle. Aleshores, la conversa entre l'Oreste Campese, el paper de l'Homar, i el prefecte, el personatge que encarna el Joan Carreras, el primer acte, m'ha confirmat que, malgrat una forma impecable, el contingut m'avorria sobiranament. És a dir, trobo ben legítims els apunts que s'exposen però em feia molta mandra escoltar-los. Afortunadament, el complot que s'empesca el dramaturg i que es desenvolupa durant el segon acte capgira la situació i deixa una sensació prou positiva de tot plegat. Els actors, molt bé; ara, penso que criden massa.

EN UN MOT: Reivindicativa.

PAÍS:           CATALUNYA.
INTERÈS:        BÉ.
RITME:          BÉ.
ELABORACIÓ:     REGULAR.
TÈCNICA:        BÉ.
DENSITAT:       BÉ.
ORIGINALITAT:   MALAMENT.
INTÈRPRETS:     BÉ.
COMPRENSIÓ:     BÉ.


Perdoneu per la meva ignorància!